Brainstormen met je klanten (3 creatieve tips)

februari 18th, 2015   •   no comments   
Brainstormen met je klanten (3 creatieve tips)

Weet jij wat je “klanten/clienten/leden/afnemers/gasten” van jou vinden? Waarover zijn ze tevreden en wat zouden ze beter of anders willen? Wanneer spreek je echt met hen daarover?

En op welke manier voer je dat gesprek dan? Je wilt niet alleen discussies over zaken die fout gingen of processen die niet goed lopen. Je wilt een echt gesprek voeren waar jullie beiden beter van worden.

In het laatste half jaar heb ik meerdere organisaties geholpen bij het gesprek dat zij met hun klanten hielden. Ik werkte o.a. aan klantenarena’s, feedbacksessies en brainstorms met klanten. Er ontstond vertrouwen en energie.

Dat doe je ook door jouw klanten verder te laten denken dan de huidige processen en producten. Daag hen uit!

Zet je klanten in de innovatiemodus en laat ze brainstormen. Dat brengt energie en plezier en dat levert jou nieuwe inzichten op.

Wat heb je nodig om dat te kunnen doen? Hieronder beschrijf ik drie tips om je op weg te helpen….

foto-relaxte-schoenen

1. Veiligheid in de arena.

Organiseer een gesprek waarbij jouw klanten in het midden zitten en hun ervaringen kunnen delen. Jij en jouw collega’s zitten in een krijg er om heen en luisteren. Ga dus niet meteen in gesprek maar noteer wat je opvalt en wissel dat later met elkaar uit.

foto-wil-doe-subgroepen

2. Willen en doen.

Wat willen klanten eigenlijk echt? Wat moet jij gaan doen en waar kun je beter mee stoppen? De Wil-Doe Matrix helpt je om feedback van klanten te ordenen. Het maakt helder waar verbetering nodig is maar laat ook zien wat goed is.

foto-promo-groep-writing

3. Go Beyond

En als het veilig is en alle feedback geordend, ga dan ook brainstormen. Stem de verwachtingen af, neem even de tijd en prikkel hun verbeeldingskracht. Gebruik b.v. een leuk filmpje om klanten uit te dagen. Ga verder dan het oplossen van problemen. Laat ze fantaseren en verbeelden. Kijk en luister welke innovatieve ideeën jouw klanten bedenken … Daar zit vast iets bij wat jij en je collega’s nog niet hadden kunnen bedenken!

Veel plezier en een goed gesprek gewenst!

Heb je advies of hulp nodig bij jouw gesprek met klanten, leden, cliënten, gasten of afnemers? Ik help graag met de aanpak die in jullie situatie het meeste oplevert.

Bel me op 06 -44 54 90 83 of kijk op www.annetgoltstein.nl.